Findes der en struktur, som kan skabe et fælles fagsprog i it-sektoren, samtidigt med at den enkelte organisations behov bliver mødt? Svaret er ja, og løsningen hedder ITIL4.
ITIL er en metode, der skaber en struktureret måde at organisere og arbejde på i it-sektoren. Siden 2013 har ITIL været ejet af AXELOS men historien om ITIL, der står for Information Technology Infrastructure Libraby, går helt tilbage til slutningen af 1980’erne, hvor CCTA (Computer and Telecommunications Agency) skabte ITIL. Siden sin spæde start i 80’erne har ITIL gennemgået en række forandringer for at følge med udviklingen.
Det nyeste skud på stammen er ITIL4, som blandt andet omfatter syv principper, der har til formål at sikre bedst mulig værdiskabelse på alle organisatoriske niveauer i forretningen.
De syv principper ligger vægt på at:
- Have et skærpet fokus på værdi
- Starte hvor du er
- Gå iterativt frem og gøre brug af feedback
- Samarbejde og skabe synlighed
- Tænke og arbejde holistisk
- ”Keep it simpel” og praktisk
- Optimere og automatisere
Sammenlignet med den forrige version, ITILv3, så har ITIL4 et mere agilt islæt. De syv principper sætter fokus på en øget tilpasningsevne, fleksibilitet og it-understøttende leverancemodeller, hvor brugerne er i centrum.
Den mere agile tilgang er med til at sætte et større fokus på virksomhedskulturen og hermed øge den forretningsmæssige understøttelse vha. it, bedre og mere effektiv kommunikation og samarbejde i hele virksomheden.
Feedback og løbende evaluering er et centralt element i ITIL4 med det formål at sikre bedre kommunikation i virksomheden, øge værdigskabelsen af produkter og services og ikke mindst at mindske ”time to market”, hvor det er muligt.