Skab succesfulde forandringer med transformationsmodellen - Peak Consulting Group A/S - COM
peak logo

NO

Artikel

Skab succesfulde forandringer med transformationsmodellen

Print Friendly, PDF & Email

Organisationer består og drives af mennesker. Det ved alle. Alligevel glemmer vi det ofte i kampens hede, når vi skal lede forandringer. Med vores transformationsmodel kan du gå systematisk til arbejdet med de mennesker, der i sidste ende skal få det hele til at ske.

I Peak løser vi opgaver, der indeholder en eller anden form for forandring. Det kan være implementering af ISO 27001/02, GDPR eller andre standarder. Det kan være anskaffelser, digitaliseringsprojekter, outsourcing eller udbud. Vi ved derfor af erfaring, at uanset hvilken opgave vi skal løse, indeholder den altid et element af forandringer. Og vi ved også, at det der med mennesker ikke altid er nemt.

Derfor har vi udviklet en model, der giver dig en ramme at arbejde med forandringer og transformationer indenfor. Indrømmet, den er ikke rocket science. Men den kan hjælpe dig til at gå grundigt og pragmatisk til værks – uanset om din organisation (eller kunde) står overfor små forandringer eller store transformationer. Det, modellen gør, er nemlig at sætte mennesket i centrum. For uanset om du arbejder med konsulenter, ledere eller medarbejdere, så arbejder du med mennesker, der skal gøre noget andet end de plejer. Og hvis I skal lykkes, skal du have organisationen med.

Hvad går det ud på?

Denne transformationmodel hjælper dig med at arbejde med forandringen ud fra 4 dimensioner, der alle har betydning for, om organisationens medlemmer (læs: mennesker) har lyst, mod og evner til at ændre adfærd. Hver dimension adresserer en række centrale problemstillinger og indeholder derudover en række nyttige værktøjer, som man kan gøre brug af – alt afhængig af situationen.

1. Organisatorisk kalibrering

Alle organisationer har deres egen logik, kultur, fortællinger og ønsker om udvikling. Det skal du have for øje, når du påbegynder arbejdet. Sørg derfor for at have ”organisationen og kulturen helt inde under huden” så hurtigt som muligt, så du kan finde præcis den skræddersyede tilgang, der er behov for i den unikke situation. For hvad hjælper PRINCE2, SAFe eller MSP, hvis det, der i virkelighende er brug for, er svære workshops med ledergruppen, eller krisehåndtering i projektgruppen? Det handler om at arbejde med organisationen og ikke mod

2. Lederskab og ejerskab

Forandringer kræver selvfølgelig lederskab fra top til bund – men de kræver også ejerskab fra alle involverede. Når du skal inddrage og engagere interessenterne, er det en god idé at arbejde ud fra den præmis, at alle er gensidigt afhængige af hinanden. Så sætter du nemlig feedback, nysgerrighed og oprigtig interesse for, hvordan man bedst spiller hinanden bedre i centrum. Et godt spørgsmål at stille dig selv er: ”Hvad kan jeg gøre for, at du bedst kan løse din opgave?”

3. Kompetencer og kapabilitet

Hvis man skal gøre noget nyt, skal man selvfølgelig også have kompetencerne. Her er uddannelse typisk den primære indsats i forhold til at klæde ledere og medarbejdere på til at gøre noget nyt. Uddannelse er vigtigt, men forandringer rykker også på magtbalancer, positioner og identiteter. Dem kan man ikke uddanne sig ud af! Det kræver svære samtaler, coaching, forventningsafstemning og løbende evaluering med fokus på læring og de små skridts lov. I arbejdet med forandringer er kompetencer altså også noget socialt og medmenneskeligt.

4. Effekt

Gevinstrealisering er uhyre vigtigt. Alligevel er det virkeligt svært for mange organisationer at realisere gevinster. Derfor tror vi på, at gevinster skal være hjerteblod. Det skal betyde noget – og man skal være parat til at gå gennem ild og vand for at realisere dem. Men det er afgørende også at være ærlig omkring de negative gevinster. Det skaber langt mere troværdighed. Det sker ofte, at man kun taler om alt det nye og det, man gerne vil opnå, mens alt bøvlet og det man skal sige farvel til, ikke bliver nævnt med et ord. Det skaber usikkerhed og i værste fald mistillid. Det hjælper ikke den nødvendige forandring på vej. Så derfor: Tal og arbejd også med alt det svære og skab et trygt miljø at gøre det i.

Har du brug for rådgivning?

Modellen er en hjælp til at huske, at det ikke er nok at forstå forandringens nødvendighed. Det skal også være nemt at ændre adfærd og der skal være plads til at sige farvel til det gamle. Og så skal forandringen være vigtig. Står I over for en større forandring eller transformation, og har I brug for hjælp til at samle alle interessenterne om opgaven, så er vi selvfølgelig klar til at hjælpe.

business transformation

Dorthe Jensen

Management konsulent

I Peak løser vi opgaver, der indeholder en eller anden form for forandring. Det kan være implementering af ISO 27001/02, GDPR eller andre standarder. Det kan være anskaffelser, digitaliseringsprojekter, outsourcing eller udbud.

Du er velkommen til at kontakte os

[email protected] | Tlf: 3526 2880