ITIL® 4 Foundation
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Nyeste kursus
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Forretningstransformationer starter ofte med flotte hensigtserklæringer, streger og kasser eller
Hold dig opdateret på tidens trends, når Peak Consulting Group
Opnå effekt, fremdrift og lederskabi din projektgennemførsel. Undrer du dig
Nyeste medararbjder
Indholdsmæssigt er der sket en forenkling af flere dokumentskabeloner. Anskaffelses -og gennemførelsesfasen er slået sammen, hvilket bl.a. giver bedre mulighed for at gennemføre agile projekter. Det har betydet, at de statslige myndigheder nu har mere frihed til at tilrettelægge egne it-projekter.
Mange myndigheder har oplevet, at den mest omfattende ændring har været, at risikovurderingen af et projekt er blevet fremrykket, hvilket har betydet, at risikovurderingen allerede er tilstede i starten af analysefasen.
Der skal hurtigt indgås en styregruppeaftale, der detaljeret beskriver styregruppens arbejdsmetoder; en aftale der forpligter styregruppens medlemmer med navn og underskrift.
Den nye model medvirker til, at gevinster og risici bliver omdrejningspunktet for planlægning og gennemførelsen af projekter. Grundtanken er, at fremfor at fokusere på detaljespecificering, så skal der være styr på mål og midler førend projektet påbegyndes.
Projektets analysefase er central. Det er nu et krav, at risikovurderingen finder sted senest tre måneder inde i projektets analysefase. Grundlæggende har det den betydning, at det er en anderledes og ny disciplin for de statslige myndigheder at udarbejde de styringsdokumenter, der skal fremsendes til risikovurdering.
Forandringen indebærer, at fremfor at nørkle med projektet i halve og hele år, førend alt er afstemt og kontrolleret internt, så skal de statslige myndigheder nu væsentlig tidligere i projektforløbet dele deres tanker og ambitioner med it-projektrådet.
Mulighederne for rådgivning fra it-rådet er et vigtigt udgangspunkt. På under tre måneder skal myndigheden beskrive formål, gevinster, risici, løsning, levering og en plan for analysefasen. Den plan skal blandt andet beskrive, hvordan der gennemføres en grundig og detaljeret analyse af eksempelvis projektets gevinster eller løsning. For at udforme den plan og levere en effektiv analyseindsats, er det nødvendigt, at projektet relativt tidligt i processen har kendskab til de ”ømme punkter”, så det i selve planen bliver præciseret, hvordan projektet vil håndtere de ”ømme punkter”.
I de fleste tilfælde er fremgangsmåden og metoderne velkendte, men det kan være svært at komme i gang, især hvis organisationen ikke er klar til det.
De overordnede erfaringer fra de første måneder med den reviderede statslige it-projektmodel:
I de fleste tilfælde er fremgangsmåden og metoderne velkendte, men det kan være svært at komme i gang, især hvis organisationen ikke er klar til det
Copyright 2021 | Ophavsrettigheder og trademarks | Persondata, politik og behandling | Uddannelses- og Kursusbetingelser