ITIL® 4 Foundation
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Nyeste kursus
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Forretningstransformationer starter ofte med flotte hensigtserklæringer, streger og kasser eller
Hold dig opdateret på tidens trends, når Peak Consulting Group
Opnå effekt, fremdrift og lederskabi din projektgennemførsel. Undrer du dig
Nyeste medararbjder
Vi skal have et nyt porteføljestyringssystem! Vi skal udlicitere vores it! Vi skal lægge to afdelinger sammen! Du kender den slags udmeldinger. Og du har sikkert også oplevet, at dét, der burde være et busstop på vejen, tit bliver endestationen. Det nye it-system ender med at være hensigten i sig selv uden nogen nævneværdig strategisk sammenhæng. Måske er systemet direktørens kæphest, måske bliver hun målt på at få det indført.
Når midlet bliver målet, kommer organisationen på afveje, og det er nemt at forestille sig, at det kan være svært at få folk med ombord.
Mere interessant er det, hvorfor det også kan gå galt, når indsatserne faktisk er nøje udvalgt og giver mening. Hvorfor tøver folk stadig? Fordi mening – det store hvorfor – ikke er det første, folk er optaget af. Det kan to grundlæggende projekt principper tyvstjålet fra APMG’s rammeværker Managing Benefits og Change Management hjælpe med at forklare.
I gevinstrealisering siger man: Start with the end in mind – planlæg dine projekter efter, hvor din organisation skal hen.
Er endestationen at være Danmarks bedste bank, så skal I ikke lancere en ny netbank alene fordi, direktøren er misundelig på arvefjendens digitale løsning. Så er det ikke et relevant stop på vejen.
Det er strategien, der må fortælle, hvad det vil sige at være Danmarks bedste bank – og hvad I mangler i dag for at være det – større omsætning, flere kunder osv. – hvilket igen dikterer, hvilke målbare forbedringer I skal indkassere for at komme derhen, fx højere brugertilfredshed.
Bidrager en ny netbank til at komme i den retning, så er det en relevant gevinst. Ellers ikke.
Mange organisationer fejler her, men ikke din, det er klart. I har the end in mind. Så langt så godt.
I forandringsledelse siger man: Beginning with endings – altså umiddelbart samme budskab som i gevinstrealisering om at have fokus på endemålet.
Eller hvad? Nej. Slet ikke. Pointen er her, at vil man som leder have medarbejderne til at gøre noget nyt – de skal nu til at rådgive kunderne om en ny netbank – så må man acceptere, at medarbejderne givetvis vil være optaget af, at de skal sige farvel til en løsning, de kender og er fortrolige med – den gamle netbank. Og det er besværligt for dem.
Ledere er optaget af slutmålet, men ofte vil medarbejdere tænke på dét, de nu ikke skal længere, fordi det hiver dem ud af komfortzonen. Helt firkantet stillet op tænker lederen, organisationen bevæger sig hen mod noget godt. Medarbejderne (og mellemlederne) oplever i første omgang, at de bevæger sig væk fra noget godt.
I mange organisationer handler det ikke om at gå fra god til supergod, når det kommer til forandringsledelse og gevinstrealisering. Det handler om overhovedet at komme over startlinjen. Så næste gang en kollega i din organisation i bedste mening vil sætte noget i gang, som enten intet har med strategien at gøre eller ikke har fokus på at få folk med – så siger du høfligt, men bestemt som den artige dreng / pige i klassen:
Det løser ikke alt, men det er en begyndelse, Men start dit projekt med den rigtige slutning
Copyright 2021 | Ophavsrettigheder og trademarks | Persondata, politik og behandling | Uddannelses- og Kursusbetingelser