ITIL® 4 Foundation
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Nyeste kursus
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Forretningstransformationer starter ofte med flotte hensigtserklæringer, streger og kasser eller
Hold dig opdateret på tidens trends, når Peak Consulting Group
Opnå effekt, fremdrift og lederskabi din projektgennemførsel. Undrer du dig
Nyeste medararbjder
ITIL er en metode, der skaber en struktureret måde at organisere og arbejde på i it-sektoren. Siden 2013 har ITIL været ejet af AXELOS men historien om ITIL, der står for Information Technology Infrastructure Libraby, går helt tilbage til slutningen af 1980’erne, hvor CCTA (Computer and Telecommunications Agency) skabte ITIL. Siden sin spæde start i 80’erne har ITIL gennemgået en række forandringer for at følge med udviklingen. Det nyeste skud på stammen er ITIL4, som blandt andet omfatter syv principper, der har til formål at sikre bedst mulig værdiskabelse på alle organisatoriske niveauer i forretningen.
Sammenlignet med den forrige version, ITILv3, så har ITIL4 et mere agilt islæt. De syv principper sætter fokus på en øget tilpasningsevne, fleksibilitet og it-understøttende leverancemodeller, hvor brugerne er i centrum.
Den mere agile tilgang er med til at sætte et større fokus på virksomhedskulturen og hermed øge den forretningsmæssige understøttelse vha. it, bedre og mere effektiv kommunikation og samarbejde i hele virksomheden.
Feedback og løbende evaluering er et centralt element i ITIL4 med det formål at sikre bedre kommunikation i virksomheden, øge værdigskabelsen af produkter og services og ikke mindst at mindske ”time to market”, hvor det er muligt.
ITIL4 blev frigivet i første kvartal af 2019, men vil fortsætte med at få yderligere opdateringer året ud. Jesper Henriksen er en af de få, der allerede har deltaget på det nye ITIL4 kursus hos Peak.
ITIL4 har hjulpet mig til en bedre forståelse af, hvad jeg skal sikre før, under og efter en idriftsættelse. Dvs. hvad driftsfunktioner har brug for af information, så de kan løse deres opgaver godt, når vi går i luften. Det hjælper mig også til at identificere, hvis der ikke er tilstrækkelige kompetencer, aftalte processer og roller i den organisation, hvor jeg skal overlevere en ny it-løsning. Hvis det er tilfældet, må jeg tage det med i scope for projektet, så brugerne får en god oplevelse af løsning og support, siger Jesper Henriksen, it-projektleder.
Med stigende kompleksitet i it-afdelingerne herunder brugen af sourcing og cloud-løsninger giver ITIL4 uvurderlige anvisninger til, hvordan organisationen kan øge det tværorganisatoriske samarbejde og forretningsunderstøttelsen.
ITIL4 skaber således fokus på selve virksomhedskulturen og er endnu et skridt i retningen af at nedbryde ”os og dem” kulturen – én kultur der desværre fortsat eksisterer i de traditionelle silo-baserede organisationer.
ITIL4 har hjulpet mig til en bedre forståelse af, hvad jeg skal sikre før, under og efter en idriftsættelse. Dvs. hvad driftsfunktioner har brug for af information, så de kan løse deres opgaver godt, når vi går i luften fortæller Jesper Henriksen
Copyright 2021 | Ophavsrettigheder og trademarks | Persondata, politik og behandling | Uddannelses- og Kursusbetingelser