Fælles procesforståelse i norden - Peak Consulting Group A/S - COM
peak logo

NO

Case

Fælles procesforståelse på tværs af Norden med best practice i Nets

Print Friendly, PDF & Email

Efter en større fusion mellem 3 nordiske organisationer stod Nets med behovet for en fælles viden og procesforståelse i tilgangen til projektledelse, driftledelse og porteføljestyring. Her hjalp Peak med introduktion og forankring af best practices på tværs af Norden.

Problem

Nets er i dag den næststørste europæiske aktør inden for betalings-, kort- og informationssystemer, målt på årligt antal gennemførte betalingstransaktioner. Nets blev indledningsvis etableret som en fusion mellem danske PBS og norske Nordito og i 2012 yderligere styrket via opkøbet af Finlands største leverandør af betalingskortløsninger, Luottokunta.

Som et led i fusionen blev der igangsat en række projekter for at etablere en fælles nordisk best practice tilgang til projektledelse, driftsledelse samt porteføljestyring. På projektsiden blev PRINCE2® valgt som virksomhedens projektmodel og fælles metode, og driftsorganisationen valgte ITIL® som deres fælles rammeværk til styring, ledelse og optimering af processerne i driften. Derfor var det nødvendigt med et større uddannelsesforløb og de rette sparringspartnere, for at sikre, at de valgte best practices blev forankret på tværs af afdelinger og landegrænser.

Løsning

Peak varetog uddannelsen af over 200 Nets medarbejdere på tværs af Danmark og Norge. Desuden rådgav vores konsulenter de ansvarlige for projektmetoderne omkring omstart af programmer og sparring på projektmodel. Igennem afholdelse af en række virksomhedsspecifikke ITIL Awareness dage i Norge og Danmark, blev der skabt en bevidsthed og fælles forståelse om de 13 prioriterede processer i Nets ITO (driften). Det har også betydet, at Peak har etableret fundamentet for en efterfølgende funktionsrelateret optimering. Nets har via dette særligt udviklede program fået forankret ny viden, fælles sprog og opnået en større indsigt i ITIL rammeværket hos såvel ledere, procesejere som medarbejdere.

Det sikrede awareness, fælles sprog, procesoptimering og viden om forandringshåndtering, der kan understøtte, hvordan Nets skal agere styringsmæssigt i ledelsen og driften af it-organisationen. Der er gennem anvendelse af fælles cases blevet skabt en neutral (best practise) forståelse for det nuværende nordiske tværgående arbejde i dagligdagen. Medarbejderne har fået en viden om, hvordan processerne og strukturen er planlagt til at skulle hænge sammen i dagligdagen, hvilket vil kunne understøtte yderligere vækst via evt. opkøb eller fusion.

Resultater

0
organisationer fusioneret på tværs af Norden
0 +
medarbejdere uddannet i best practices
0
prioriterede processer beskrevet og gennemgået

Skal I implementere best practices?

Som et af Nordens største certificeringshuse er vi velbevandrede i de mange best practices, I kan bruge til at løfte jeres processer og kompetencer på tværs af organisationen. Vi rådgiver både om valg af best practices og tilbyder et bredt udvalgt af kurser og kompetenceløft i de internationalt anerkendte standarder.

Du er velkommen til at kontakte os

[email protected] | Tlf: 3526 2880

Læs vores andre cases

Transportselskab etablerer best practice investeringsprogram
Agil coaching skabte erfaringsgrundlag hos dansk vinduesproducent
Dansk styrelse udførte agil transformation af it funktion