ITIL® 4 Foundation
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Nyeste kursus
ITIL®4 skal ses som en evolution af den tidligere udgave (ITILv32011) og dermed bygges
Forretningstransformationer starter ofte med flotte hensigtserklæringer, streger og kasser eller
Hold dig opdateret på tidens trends, når Peak Consulting Group
Opnå effekt, fremdrift og lederskabi din projektgennemførsel. Undrer du dig
Nyeste medararbjder
Nedenfor har vi analyseret tidens mest omtalte practices, hvor vi med udgangspunkt i de anerkendte definitioner, perspektiverer tilgang og resultat.
Ved at læse denne artikel, får du overblikket til at vurdere hvordan du bedst kan anvende disse practices overfor, eller sammen med, dine kunder, rådgivere eller underleverandører, for at skabe de bedste konkurrencemæssige forudsætninger for din virksomhed – og vinde de slag, som du har sat dig for at vinde!
’Best practices’ omtales ofte i forbindelse med givne industrier eller fag, men i realiteten er best practice langt mere differentieret. Best practice indenfor eksempelvis projektledelse, består af opsamlet erfaring fra de organisationer, der er mest succesrige med ledelse af risici, gevinstrealisering, etc.
Det vil sige, at best practice ikke er en gennemsnitsbetragtning henover en række succesfulde organisationer, men i stedet er at betragte som en værktøjskasse indenfor et givent fag, der indeholder individuelle værktøjer, hvor indholdet af hvert værktøj er inspireret fra de virksomheder, der har påvist størst effekt med dem.
“A method or technique that has consistently shown results superior to those achieved with other means, and that is used as a benchmark.” – BusinessDictionary.com
Best Practice er et statisk begreb, men de individuelle værktøjer er bestemt ikke statiske. De justeres løbende i takt med, at organisationerne opnår stadigt bedre resultater indenfor deres områder.
Ny praksis vurderes og måles ud fra etableret praksis (best practice), men hvordan kommer man videre – hvordan bevæger man sig ud over gældende praksis?
“The Next practices are the processes/practices which go beyond Best Practices and which are used to take the current status of the organization to a next level in the future.” – wiki.answers.com
Når man taler om Next Practice, finder man ofte begrebet ‘co-creation’ knyttet til det.
“A business strategy focusing on customer experience and interactive relationships.
Co-creation allows and encourages a more active involvement from the customer to create a value rich experience.” – BusinessDictionary.com
Så ifølge definitionerne, er next practice konstant i bevægelse. Der er altså ikke tale om en fastlagt ny praksis, men om forsøg og eksperimenter, der leder til en innovativ tilgang, med fokus på kundeinvolvering og nye former for samarbejdsrelationer.
Den der finder ‘den næste praksis’, bliver altså den, der definerer den nye ’bedste praksis’, men spørgsmålet er, hvor stor omkostningen bliver, og hvor stor sandsynligheden er for at lykkedes.
En Game Changer er når en virksomhed, en ny såvel som en etableret, har modet til at forfølge et forretningspotentiale, selvom det betyder at gå imod strømmen og normerne for at opnå succes. Dette er umiddelbart en ukonventionel tilgang, uden en fast defineret proces, som ofte tages af den risikovillige virksomhed og/eller den, der er presset på sin overlevelse. Der dukker i hvert årti et dusin virksomheder op, der lykkedes med at realisere idéer og skabe deciderede game changers, som f.eks. Apples iPhone og iPad. Det kræver en del mod, risikovillig kapital og en utrolig god idé.
“A person or idea that transforms the accepted rules, processes, strategies and management of business functions.
Typically leads a movement of related businesses in the same direction.” – BusinessDictionary.com
Ud fra en mini-analyse af ledende virksomheder i den private sektor i Danmark, foretaget af Peak Consulting Group, har vi erfaret følgende:
Business as usual er inde i en transformation fremkaldt af en aktuel tilstand af uforudsigelighed og med et højt økonomisk pres.
Virksomheder er nu nødt til at finde nye måder til at forbedre deres kompetencer på, så de er i stand til at kunne omstille forretningen og hurtigere eksekvere, med henblik på at tilpasse sig de konstant skiftende markeder og krav, for at forblive konkurrencedygtige.
Best practice værktøjskassen er stadig lige så aktuel nu, som den har været tidligere. Den er hjørnestenen i at sikre, at en virksomhed har den eksekveringsagilitet, der gør, at den kan gribe de muligheder, der opstår.
De virksomheder, der formår at finde den rigtige sammensætning af de nye practices til at læse, imødekomme eller skabe et marked gennem samspil med kunder, leverandører og rådgivere, er dem, der ender som vindere!
Business as usual er inde i en transformation fremkaldt af en aktuel tilstand af uforudsigelighed og med et højt økonomisk pres
Copyright 2021 | Ophavsrettigheder og trademarks | Persondata, politik og behandling | Uddannelses- og Kursusbetingelser