It skal bidrage effektivt til forretningen. Men det kræver for mange et skifte i måden at lede og kommunikere mellem it-afdelingen og ”alle de andre”. Med fokus på den forretningsorienterede it service management transformation skaber I en effektiv servicekultur og øger værdiskabelsen.
Mange it-afdelinger spiller ofte en dobbeltrolle, hvor de både er ryggraden i opretholdelse af en høj og effektiv it-drift og samtidig også agerer servicefunktion for interne og eksterne kunder. Det betyder, at medarbejderne i it-driftsafdelingen på den ene side skal risikominimere nye projekters potentielle påvirkning på oppetiden gennem en ’beskytter rolle’, og på den anden side skal yde en rådgivende, sparrende og servicerende funktion i form af en ’intern konsulentrolle’. Derfor undergår stadig flere organisationer en kundeorienteret transformation i form af it service management, hvor der indarbejdes en forretningsorienteret servicekultur på tværs af alle leddene i deres leverance- og supportkæde. Her betragtes afdelinger eller funktioner som leverandører af ydelser (services eller produkter), og forretningen som værende kunderne.
Hvorfor skal I prioritere det?
Gennemsnitligt 74 % af en organisations samlede it-midler bruges på at varetage it-drift og vedligeholdelse. Og med it service management sikrer I, at jeres 74 % bliver brugt på en måde, så forretningen opnår mest værdi og kvalitet for pengene. Det gør den, fordi I får:
- Bedre kommunikation mellem forretning og it
- Bedre rollefordeling mellem medarbejdere
- En udtalt servicekultur med beskreven produkter og ydelser