Skat mindskede fejlraten i indberetninger - emagine courses
Case

SKAT mindskede fejlrate med 20% i årlige indberetninger

Print Friendly, PDF & Email

Med en skarp blanding af projektledelse, leverandørstyring og stakeholder management hjalp Peaks konsulenter SKAT med en gennemgribende modernisering af indberetningssystemet eKapital.

Problem

SKAT stod overfor den udfordring, at mange af deres it-indberetningssystemer var forældede. Det havde resulteret i en ufleksibel drift, potentielt manglende lovholdighed og øgede omkostninger i forbindelse med vedligeholdelse og videreudvikling. Med årlige indberetninger på beløb af i alt 140 milliarder kr. var der derfor behov for en modernisering. Dette drejede sig særligt om de systemer, der håndterer og modtager indberetninger af renter vedrørende indlån, udlån, prioritetslån, pantebreve og diverse pensionsoplysninger fra ca. 800 indberettere i den finansielle sektor.

Løsning

De konkrete mål med moderniseringen af rentesystemerne var at fjerne fra de fysiske og manuelle indberetninger og erstatte disse af udelukkende elektroniske indberetninger inklusiv en avanceret adgangskontrol for indberetterne.

Derudover var det et mål at øge muligheden for at følge op på fejl ved at udvide selve handlepligten. Samtidig skulle der skabes en brugervenlig løsning, som også inkluderede et valideringssystem til afprøvning af indberetningerne, inden de endelige indberetninger blev afsendt

Peaks konsulenter varetog store dele af overgangen lige fra indledende planlægning til overgangen til drift. Det indebar bl.a. aktiviteter som:

  • Projektplanlægning og udarbejdelse af business case jf. kundens fællesstatslig it-projektmodel
  • Medvirkende til udarbejdelse af aktstykke
  • Stakeholder og styregrupperapportering
  • Sikring af agil udviklingsproces
  • It-tekniske afklaringer
  • Afklaringer med departementet
  • Brugerundersøgelser
  • Teknisk dialog med eksterne leverandører
  • Involvering af brugere herunder teststyring
  • Udarbejdelse og implementering af leverandørstyringsmodel samt løbende leverandørstyring
  • Sikring af overgang til drift af løsningen

Resultater

0 %
lavere fejlrate i indberetninger
0 mio.
indberetninger er registreret i 2017
0 mia.
kroner håndteret årligt gennem løsningen

Vil du vide mere?

I Peak ved vi, at gode transformationsprocesser giver bedre ledelse. Det kan skabe bedre beslutninger og dermed mere tilfredse medarbejdere og bedre resultater. Når vi hjælper organisationer med at realisere deres projekter og transformationer, tager vi hensyn til organisationens situation, erfaring og modenhed. Uanset om I skal starte fra bunden eller mangler retning på jeres nuværende situation, rådgiver vi gerne om, hvordan I kommer i mål.

Læs vores andre cases

Finansiel virksomhed skabte best practice inden for informationssikkerhed 
Bank øgede cyber security med nyt it koncept
Myndighed sparede 3 mio. ved agilt udviklingsprojekt

Du er velkommen til at kontakte os

[email protected] | Tlf: 3526 2880

Tilmelding til Årets Projektdag 11.-12. maj 2023

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik og handelsbetingelser

Hvis du har problemer eller spørgsmål til tilmelding, så skriv til [email protected]