Ekf skar ned af udbudsproces om it-drift - emagine courses
Case

EKF skar 6 mdr. af udbudsproces om it-drift

Print Friendly, PDF & Email

EKF Danmarks Eksportkredit fornyede deres it-drift med SKI 02.22. I den forbindelse havde de Peaks rådgiver med indover til at udarbejde nødvendige dokumenter og til facilitering af deres udbudsproces.

Problem

EKF Danmarks Eksportkredit skulle forny deres eksisterende it-drift. Målsætningen var at finde en løsning, der var så standardiseret som mulig, da de tidligere havde haft en meget kompleks og tung kontrakt, hvor nogle forhold alligevel var for løst beskrevet, og kontrakten efterhånden blev svær at håndtere. Samtidig var det nødvendigt, at rammen på aftalen var fleksibel, så eventuelle nye behov og services kan blive mødt, som de opstår.

Derfor endte valget på SKIs rammeaftale 02.22 It-driftkapacitet, der både er enkel og ressourcesparrende, og samtidig rummer den nødvendige fleksibilitet. For at sikre den rigtige overgang, blev en Peak konsulent taget med som rådgiver på processen.

 

 

 

Løsning

Peaks konsulent trådte ind som udbudsrådgiver, og rådgav særligt EKF om udbudsformerne og selve processen frem mod indgåelse af den nye kontrakt. Desuden rådgav konsulent om anvendelsesmuligheder for SKI 02.22 rammeaftalen i forhold til EKF’s situation og scope samt hjalp med at indsamle og udforme de dokumenter, der var nødvendige i forbindelse med at indgå aftaler på rammeaftalen.

Dette indebar blandt andet følgende leverancer:

  • En plan for udbudsforløbet
  • Dialogmøder med 9 leverandører
  • Afdækning af  sikkerhedsmæssige krav ift. ISO 27001
  • Evaluering og godkendelse af business case
  • Sende tildeling til vindende leverandør
  • Indgåelse af endelig leveranceaftale
  • Opstart af transition til ny leverandør

 

Resultatet var en ny 3-årig aftale om IT-drift med mulig forlængelse i 3 + 3 år. Udbudsprocessen tog kun 3 måneder, kontra de estimeres 9 måneder, hvis EKF havde startet udbuddet fra bunden. Således opnåede EKF også betydelige besparelser på medarbejdere og ressourcer, idet forløbet blev forkortet.

Resultater

0 mdr.
fra start til endelig kontrakt
0
systemer blev integreret
0 timer
blev brugt af konsulenten på opgaven

Har I brug for kontraktstyring?

I Peak har vi detaljeret erfaring med både kontrakt- og leverandørstyring samt alle steps i en udbudsproces. Vi forstår at stille de rigtige spørgsmål, afdække behovene og laver tildeling. Samtidig ved vi, at en ny rammeaftale kræver en væsentlig investering for jer, og derfor er vores største fokus, at processen bliver værdiskabende for jer.

Læs vores andre cases

Finansiel virksomhed skabte best practice inden for informationssikkerhed 
Bank øgede cyber security med nyt it koncept
Myndighed sparede 3 mio. ved agilt udviklingsprojekt

Du er velkommen til at kontakte os

[email protected] | Tlf: 3526 2880

Tilmelding til Årets Projektdag 11.-12. maj 2023

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik og handelsbetingelser

Hvis du har problemer eller spørgsmål til tilmelding, så skriv til [email protected]