Agilitet og kortere time to market? - emagine courses
Artikel

Hvilken sammenhæng er der mellem agilitet og kortere time to market?

Print Friendly, PDF & Email

Peak har udført Danmarks hidtil største agile undersøgelse. Vi har i den forbindelse lavet en artikelserie, hvor vi forholder os til de vigtigste pointer. Denne artikel er nummer to i serien.

Ingen opgaver eller organisationer er ens. Vi fandt det derfor interessant at undersøge, hvilke overordnede mål og gevinster organisationerne søger, samt hvilke gevinster, der er realiseret som et resultat af agile best practices. Her målte vi sammenhængen mellem agilitet og kortere time to market.

kortere Time to market
Ovenstående graf viser deltagernes svar i forhold til mål og faktisk realiserede gevinster. Vi har derudfra gjort os en række observationer, som vi gennemgår i de følgende tre artikler i denne serie.
Kortere time to market

Topscoren i forhold til forventninger til gevinster er uden sammenligning ”kortere leverancehastighed/time to market ”, hvilket 32% af alle respondenterne havde en målsætning om og forventning til, at man ville opnå ved anvendelse af agile best practices.

Kun 12,8% angiver, at man har opnået dette mål.

En af de typiske årsager til, at dette mål ikke indfries til fulde, skyldes det store fokus på introduktionen og eksekveringen af agile best practices i leveranceteams.

Ofte mangler der et fokus på, hvordan overdragelsen fra leveranceteams til både den bruger- og leverandørvendte driftsorganisation skal justeres for at kunne håndtere hyppige leverancer.

Når man både ser på danske og internationale organisationer, er der de seneste år kommet et meget stort fokus på netop denne del af den agile transformation, så man kan realisere de forventede gevinster i et tilstrækkeligt omfang.

Når time to market gevinsten holdes op mod implementeringsgraden, viser undersøgelsen, at respondenterne oplever størst fremgang ved anvendelse af de skalerede agile metoder, hvorimod agile teams i alle projekter ikke påvirker denne gevinst bemærkelsesværdigt.

  • 29 % af respondenterne, der arbejder med agile skalerede metoder, oplever forbedret time to market
  • 9 % af respondenterne, der arbejder med agile teams i alle projekter, oplever forbedret time to market
  • 16 % af respondenterne, der arbejder delvist med agile metoder, oplever forbedret time to market

Det agile Danmark

Jens Christensen

Partner, Business Unit Director

Når time to market gevinsten holdes op mod implementeringsgraden, viser undersøgelsen, at respondenterne oplever størst fremgang ved anvendelse af de skalerede agile metoder, hvorimod agile teams i alle projekter ikke påvirker denne gevinst bemærkelsesværdigt

Supplér din viden med et kursus

Du er velkommen til at kontakte os

[email protected] | Tlf: 3526 2880

Tilmelding til Årets Projektdag 11.-12. maj 2023

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik og handelsbetingelser

Hvis du har problemer eller spørgsmål til tilmelding, så skriv til [email protected]