Tid er ikke det eneste, der er p\u00e5 spil i kortl\u00e6gningen og prioriteringen af it-systemer. For med 300 ansatte vil der un\u00e6gteligt v\u00e6re modsatrettede interesserer, subjektivitet og delte meninger i kritikalitetsvurderingerne. Samtidig er der kunsten at kunne bevare overblikket, n\u00e5r f\u00f8rst man har f\u00e5et etableret det. For at sikre objektivitet og governance i it-systemportef\u00f8lje, benyttede STIL sig derfor af 3 essentielle tiltag: <\/p>\n\n\n\n
STIL nedsatte et centralt team p\u00e5 4-5 n\u00f8glemedarbejdere med tv\u00e6rg\u00e5ende viden om b\u00e5de systemer og organisationen. Teamets opgave var at vurdere og score alle systemerne i portef\u00f8ljen.<\/p>\n\n\n\n
Scoringen baserede sig p\u00e5 parametre som sikkerhed, teknisk g\u00e6ld og forretningskritikalitet. Ved at bruge \u00e9t fokuseret team, sikrede STIL en ensartet og objektiv scoring. Dermed eliminerede de potentielle subjektive interesser i at score overdrevet lavt eller h\u00f8jt. Samtlige systemer blev scoret uanset deres st\u00f8rrelse og kritikalitet, s\u00e5 der ikke var nogen blinde vinkler.<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
2. Batterimodellen belyser kritikalitet og ressourcebrug<\/h5>\n\n\n\n Et essentielt v\u00e6rkt\u00f8j for STIL var den s\u00e5kaldte \u201dbatterimodel\u201d. Her blev det enkelte system vurderet ud fra, hvor kritisk et potentielt nedbrud ville v\u00e6re:<\/p>\n\n\n\n
A:<\/strong> Nedbrud eller fejl f\u00f8rer til mindre ulemper for brugerne<\/p>\n\n\n\nA+:<\/strong> Nedbrud eller fejl vil have f\u00f8lgevirkninger, men opgaven kan udf\u00f8res senere<\/p>\n\n\n\nA++:<\/strong> Nedbrud eller fejl vil have alvorlige f\u00f8lgevirkninger<\/p>\n\n\n\nA+++:<\/strong> Nedbrud og fejl vil have alvorlige f\u00f8lgevirkninger og uopretteligt svigt samt v\u00e6re uacceptabelt ressourcekr\u00e6vende at genoprette.<\/p>\n\n\n\nDette gav et overblik over, hvilke systemer der var mest kritiske for forretningen, og hvor stor en del af de \u00f8konomiske bevillinger, de hver is\u00e6r brugte. Fx viste det sig, at de mest kritiske systemer udg\u00f8r ca. 30% af portef\u00f8ljen, m\u00e5lt p\u00e5 antal, men de st\u00e5r for 2\/3 af budgettet.<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
3. G\u00f8r systemlisten til bevillingsliste<\/h5>\n\n\n\n For at fastholde systemoverblikket l\u00f8bende indf\u00f8rte STIL en indbygget governance i det fortsatte arbejde.<\/p>\n\n\n\n
Den gik i korte tr\u00e6k ud p\u00e5, at et system kun kunne modtage bevillinger, hvis det blev sat p\u00e5 systemlisten.<\/p>\n\n\n\n
Dette fungerede som en effektiv motivator til, at alle nye systemer blev indrapporteret og vurderet, s\u00e5 systemlisten hele tiden er opdateret og prioriteret. For at sikre, at STIL fortsat bevarer overblikket og foretager de rigtige prioriteringer, bliver listen og systemernes scoringer genbes\u00f8gt en gang om \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Det handler ikke kun om Statens It-r\u00e5d<\/h5>\n\n\n\n Udover at v\u00e6re f\u00f8rste skridt til et succesfuldt review hos Statens It-r\u00e5d, gav kortl\u00e6gningen ogs\u00e5 STIL en stor gevinst internt. <\/p>\n\n\n\n
Alt i alt satte processen et gevaldigt skub i STILs professionalisering af systemportef\u00f8ljestyringen, og har skabt synlighed og prioritering af omr\u00e5det. Det betyder, at STIL nu har en klar proces for b\u00e5de nye og gamle it-systemer, samt dokumentation heraf. P\u00e5 den m\u00e5de sikrer de sig mod ny teknisk g\u00e6ld og skjulte eller personafh\u00e6ngige systemer. De to vigtigste ting STIL tog med sig fra processen var dog:<\/p>\n\n\n\n
At skabe en kobling til det politiske, ved at f\u00e5 it-modernisering med i reform-arbejdet.<\/li> At holde processen levende, ved at sl\u00e5 ned p\u00e5 alternative skuffe-lister og smuthuller i portef\u00f8ljestyringen.<\/li><\/ul>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"For at sikre en effektiv, opdateret og vedligeholdt it-systemportef\u00f8lje er f\u00f8rste skridt at f\u00e5 et internt overblik over it-systemlandskabet. L\u00e6s, hvordan Styrelsen for It og L\u00e6ring gik til opgaven her. Alle statslige myndigheder med \u00e5rlige it-omkostninger p\u00e5 30 mio. og\/eller samfundskritiske it-systemer har eller vil komme igennem review og r\u00e5dgivning ved Statens it-r\u00e5d. B\u00e5de i […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":4485,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[48,50],"tags":[],"samlet-kategori":[194,196],"yoast_head":"\n
S\u00e5dan skaber I overblik i it-systemportef\u00f8lje - Peak Consulting Group A\/S - COM<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n