{"id":5249,"date":"2021-09-28T12:08:22","date_gmt":"2021-09-28T12:08:22","guid":{"rendered":"http:\/\/10.10.10.220\/?p=5249"},"modified":"2021-12-02T08:43:31","modified_gmt":"2021-12-02T08:43:31","slug":"mere-program-tak","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/courses.emagine.dk\/mere-program-tak\/","title":{"rendered":"Mere program tak"},"content":{"rendered":"\n
Det er \u00e6rgerligt, for de fleste projekter kunne have gl\u00e6de af lidt programtryllest\u00f8v.<\/p>\n\n\n\n
Det er p\u00e5 tide at t\u00e6nke program, hvis fx st\u00e5r i en situation, hvor I har brug for at koordinere en r\u00e6kke indsatser, som kr\u00e6ver involvering af ledere og medarbejdere i flere (drifts)afdelinger.<\/p>\n\n\n\n
En indsats, hvor der er behov for at s\u00e6tte fokus p\u00e5 den organisatoriske implementering, s\u00e5 de \u00f8nskede resultater og gevinster realiseres, hvor der skal identificeres og implementeres forandringer i en l\u00e6ngerer\u00e6kkende strategi, hvor der allerede er flere opgaver i pipeline, end I kan n\u00e5 at afslutte.<\/p>\n\n\n\n
Projekter er alle vegne. Hvad enten der skal bygges en Storeb\u00e6ltsbro eller anl\u00e6gges et urtebed hjemme i haven, bliver det udr\u00e5bt til et projekt. Selv planl\u00e6gningen af firmajulefrokosten kandiderer til at f\u00e5 plads i portef\u00f8ljen. Den slags kr\u00e6ver ressourcer, forst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n
Anderledes forholder det sig med programmer. Dem ser man ikke s\u00e5 ofte, og n\u00e5r man endelig st\u00f8der p\u00e5 programmer, er det ofte \u201dbare\u201d store projekter med en lang r\u00e6kke underaktiviteter, der peger i forskellige retninger \u2013 alts\u00e5 en slags miniportef\u00f8lje. Det er synd, for der er meget at hente i programtanken.<\/p>\n\n\n\n
Best practice-rammev\u00e6rket Managing Successful Programmes (MSP) siger, at hvor projekter handler om leverancer (output), s\u00e5 vil fokus i programmer v\u00e6re p\u00e5 effekt (outcome).<\/p>\n\n\n\n
Programmer leverer noget nyt, som en organisation bliver i stand til, s\u00e5 der opst\u00e5r gevinster, der i sidste ende opfylder strategiske m\u00e5l i organisationen.<\/p>\n\n\n\n
En organisation b\u00f8r alts\u00e5 etablere et program, n\u00e5r der er behov for en tv\u00e6rg\u00e5ende og overordnet koordineret indsats med fokus p\u00e5 forandringer og gevinster over en l\u00e6ngere tidshorisont. Her vil et program sikre, at strategien implementeres. If\u00f8lge teorib\u00f8gerne vil programmer typisk k\u00f8re i flere \u00e5r og rumme (dele af) gevinstrealiseringen, mens projekter leverer et produkt og overlader det til driften at h\u00f8ste frugten efterf\u00f8lgende.<\/p>\n\n\n\n
Inden vi ender i skyttegravskrig om, hvad projekter og programmer er og ikke er, s\u00e5 lad os henvise til den gamle traver om, at i teorien er der ikke forskel p\u00e5 teori og praksis<\/em> \u2013 men det er der i praksis<\/em>. Eller sagt p\u00e5 en anden m\u00e5de \u2013 selvf\u00f8lgelig kan man finde projekter, der anstrenger sig for at f\u00f8lge leverancen helt til d\u00f8rs \u2013 og s\u00e5kaldte programmer, der ikke g\u00f8r.<\/p>\n\n\n\n Men! Vi vil alts\u00e5 alligevel vove den p\u00e5stand, at mange organisationer lider under projekter, der er (for) sn\u00e6vert fokuseret p\u00e5 leverancerne og ikke form\u00e5let med dem. Det er ofte en udfordring i et klassisk projekt-setup, at en midlertidig organisation skyder bolden ind i feltet, men det er basisorganisationen, der skal heade den i m\u00e5l. Alt muligt kan g\u00e5 galt i det samspil.<\/p>\n\n\n\n F\u00f8rst og fremmest skal du sp\u00f8rge dig selv og din organisation: <\/strong><\/p>\n\n\n\n Hvis erfaringen og konklusionen er, at det er sv\u00e6rt at f\u00e5 skruet l\u00f8sningen fast p\u00e5 den gamle organisation \u2013 s\u00e5 er det v\u00e6rd at skele til programv\u00e6rkt\u00f8jskassen. Og s\u00e5 er det langt hen ad vejen mindre vigtigt, om I kalder indsatsen et projekt eller et program. Her er tre Managing Successful Programmes-bud p\u00e5 emner, du b\u00f8r overveje:<\/p>\n\n\n\nHvad er der s\u00e5 at hente i programtanken?<\/h5>\n\n\n\n