{"id":3751,"date":"2021-08-30T12:55:52","date_gmt":"2021-08-30T12:55:52","guid":{"rendered":"http:\/\/10.10.10.220\/?p=3751"},"modified":"2021-11-30T12:54:13","modified_gmt":"2021-11-30T12:54:13","slug":"sadan-driver-du-transformationer-i-en-kompleks-offentlig-organisation","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/courses.emagine.dk\/sadan-driver-du-transformationer-i-en-kompleks-offentlig-organisation\/","title":{"rendered":"S\u00e5dan driver du transformationer i en (kompleks) offentlig organisation"},"content":{"rendered":"\n
Omorganisering og etablering af en professionelt drevet supply chain kr\u00e6ver en ambiti\u00f8s, struktureret og h\u00e5ndteringsparat tilgang. For Forsvaret bet\u00f8d det at organisere forandringer som et reelt program med et dedikeret PMO. Det var bl.a. den tilgang, der var med til at sikre Den Danske Supply Chain Pris 2019 fra effektivitet.dk. Peaks konsulent, Anette Zobbe, var med p\u00e5 frontlinjen, da hun som leder af PMO\u2019et stod for at sikre governance og styring fra etablering af programmet, via gennemf\u00f8relse og til afslutning og overdragelse. Bliv klogere p\u00e5 hendes tilgang og metode herunder. \u00a0<\/p>\n\n\n\n
Det var en rapport fra Rigsrevisionen, der i 2015 satte forsyningsk\u00e6den p\u00e5 dagsordenen. Suppleret af en intern analyse blev det konkluderet, at Forsvaret manglede et bedre overordnet styringsgrundlag og sammenh\u00e6ng mellem indk\u00f8b, lager og forbrug. Den konklusion resulterede i beslutningen om en omorganisering med tre overordnede m\u00e5l:<\/p>\n\n\n\n
Men hvordan forholder man sig til en omorganisering af 800.000 varenumre og 950 medarbejdere p\u00e5 et geografisk omr\u00e5de, der d\u00e6kker fra Arktis til Afrika? F\u00f8rste skridt er at anerkende, at n\u00e5r man arbejder med s\u00e5dan en organisatorisk kompleksitet, er det n\u00f8dvendigt at se indsatsen som et reelt forandringsprogram.<\/p>\n\n\n\n
If\u00f8lge programchef Kim Astrup Jensen var udfordringen for Forsvaret, at de manglede erfaring og know how p\u00e5 omr\u00e5det. Da der aldrig havde v\u00e6ret et programkontor i FMI f\u00f8r 2015, var der simpelthen behov for en bannerf\u00f8rer, der kunne s\u00e6tte retning og sikre governance i hele programmet. Dette blev Peaks konsulenter Anette Zobbe<\/a> og Jannik S\u00f8rensen<\/a>, der som udefrakommende kunne bidrage med den n\u00f8dvendige best practice.<\/p>\n\n\n\n \u201dDet at have en \u2019vagthund\u2019 der udfordrede mig p\u00e5 det, jeg sagde, har gjort resultatet langt bedre,\u201d siger Kim Astrup. \u201dEn inhouse l\u00f8sning havde m\u00e5ske ikke prioriteret de rigtige opgaver, ikke sikret fyldestg\u00f8rende dokumentation, eller vi havde m\u00e5ske tr\u00e5dt forkert, pga. manglende erfaring.\u201d For selvom processen bestemt har v\u00e6ret udfordrende p\u00e5 nogle tidspunkter, har den v\u00e6ret med til at sikre, at der blev truffet de rigtige beslutninger gennem hele forl\u00f8bstiden. Det skyldes blandt andet, at 4 essentielle principper blev overholdt:<\/p>\n\n\n\n