F\u00f8rst og fremmest: En lean-agile tilgang til portef\u00f8ljestyring betyder ikke mindre styring. Men det betyder en anderledes styring. Anderledes b\u00e5de i den m\u00e5de styring ud\u00f8ves og anderledes fordelt over initiativernes levetid. Lean portef\u00f8ljestyring handler nemlig om lige tilpas med styring. Men hvad betyder det i praksis? Hvorn\u00e5r er styringen \u201ctilpas\u201d?<\/p>\n\n\n\n
For at besvare det sp\u00f8rgsm\u00e5l er det n\u00f8dvendigt at kigge p\u00e5 de 4 m\u00f8nstre ved traditionel portef\u00f8ljestyring, der modarbejder lean portef\u00f8ljestyring. N\u00e5r de f\u00f8rst er identificeret, kan I begynde at arbejde hen mod en mere agil tilgang til jeres portef\u00f8lje med nogle f\u00e5 tiltag. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Bensp\u00e6nd 1: Der ud\u00f8ves micromanagement p\u00e5 det forkerte tidspunkt<\/h5>\n\n\n\nMange PMO\u2019er har rigide processer for modning af projekter, hvor der udarbejdes detaljerede business cases og planer.<\/h6>\n\n\n\n P\u00e5 den m\u00e5de kan det tage m\u00e5neder med ren formalia at passere et beslutningspunkt. Tit kvalificerer man et helt \u00e5rs id\u00e9er p\u00e5 \u00e9n gang, hvilket betyder enormt lang ventetid f\u00f8r det enkelte initiativ kommer igennem n\u00e5le\u00f8jet.<\/p>\n\n\n\n
Kort sagt: Det er en tung, h\u00e5ndholdt proces, som tager en stor del af \u00e5ret og kr\u00e6ver mange ressourcer. Og tilmed er den eneste beviselige v\u00e6rdi, man lever op til, regler man selv har skabt.<\/p>\n\n\n\n
Denne lange, minuti\u00f8se forberedelse er kontraproduktiv for projekter, der er pr\u00e6gede af h\u00f8j usikkerhed. For n\u00e5r nu det er umuligt at kende alle faktorer i forvejen, end mindre g\u00e6tte rigtigt p\u00e5 hvordan de vil falde ud, bliver disse detaljerede planer og business cases hurtigt for\u00e6ldede. I sidste ende har udarbejdelsen af dem b\u00e5de forsinket eksekveringen og bundet en administrativ sten om benet p\u00e5 projektet. Lyder det bekendt?<\/strong><\/p>\n\n\n\n<\/div>\n\n\n\n
S\u00e5dan kommer I det til livs med LPM<\/h6>\n\n\n\n Der er stadig behov for en velbeskrevet og struktureret proces for de trin, et projekt skal igennem f\u00f8r det bliver til et egentligt projekt. Men det arbejde, som ikke giver v\u00e6rdi skal sk\u00e6res v\u00e6k.<\/p>\n\n\n\n
Detaljerede business cases og planer skal erstattes af meget lettere udgaver, hvor fokus er p\u00e5 en MVP, der hurtigt kan reducere usikkerheden.<\/p>\n\n\n\n
Derudover kan I ogs\u00e5 g\u00f8re arbejdet meget mere lean ved at bruge standardiserede teknikker. Prioritering og estimering er to gode eksempler p\u00e5 omr\u00e5der, hvor der findes f\u00e6rdige teknikker klar til brug.<\/p>\n\n\n\n
Brug dem til samtidigt at mindske den energi, vi bruger p\u00e5 planl\u00e6gning samt accelerere processen og \u00f8ge v\u00e6rdien drastisk. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
I bruger lean portef\u00f8ljestyring, n\u00e5r I:<\/h6>\n\n\n\n\nhar velbeskrevne procestrin fra id\u00e9 til gennemf\u00f8relse, inklusiv definition of done for hvert trin<\/li>\n\n\n\n bruger en \u201dlet\u201d business case med MVP og leading indicators for alle forventede gevinster<\/li>\n\n\n\n har standardiserede kraftfulde teknikker til f.eks. prioritering og estimering<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n<\/div>\n\n\n\n
Bensp\u00e6nd 2: I opererer med “Ude af \u00f8je, ude af sind”<\/h5>\n\n\n\nN\u00e5r projektet endelig bliver godkendt, forlader det som regel portef\u00f8ljestyringens radar. <\/h6>\n\n\n\n Herefter ender det ofte s\u00e5dan, at den eneste reelle styring af portef\u00f8ljen er, at man har udpeget en ansvarlig projektleder. Fra nu af er ingen nyheder lig med gode nyheder. Typisk bruger man en form for intetsigende statusrapportering, som kort fortalt best\u00e5r i, at projektlederen fort\u00e6ller at alt er fint. Det betyder, at der ikke kommer decideret m\u00e5ling p\u00e5 projektets leverancer, f\u00f8r projektet skal afsluttes. Men i virkeligheden er det i starten, at portef\u00f8ljestyringen virkelig b\u00f8r begynde at interessere sig for projektet. Det er nemlig her al forarbejdet be- eller afkr\u00e6ftes. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Brug LPM til at rydde op i jeres projekter<\/h6>\n\n\n\n Med en MVP-tilgang sikrer I den rette bev\u00e5genhed fra portef\u00f8ljen. N\u00e5r projektet er blevet godkendt, starter alvoren nemlig. Opm\u00e6rksomheden fra portef\u00f8ljen stiger og fokuserer p\u00e5 den MVP, som skal leveres i den n\u00e6rmeste fremtid, og som I har sat m\u00e5l op for, hvilken effekt I forventer. I stedet for at der g\u00e5r to \u00e5r f\u00f8r nogen interesserer sig for resultater, er der kun nogle m\u00e5neder til deadline. De fundamentale antagelser, som jeres business case bygger p\u00e5, skal testes. Hvis de ikke kan bekr\u00e6ftes nu, lukker projektet. Ligesom LPM s\u00e6tter fart p\u00e5 opstartsprocessen, tillader det ogs\u00e5 hurtigere at lukke et projekt ned, der ikke giver de \u00f8nskede resultater. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
I bruger lean portef\u00f8ljestyring, n\u00e5r I:<\/h6>\n\n\n\n\nplanl\u00e6gger en MVP, som leveres p\u00e5 bestemt deadline<\/li>\n\n\n\n holder \u00f8je med leading indicators<\/li>\n\n\n\n stopper projekter, hvis antagelserne ikke holder<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n<\/div>\n\n\n\n
Bensp\u00e6nd 3: Der opst\u00e5r panik f\u00f8r lukketid<\/h5>\n\n\n\nEfter en lang periode under radaren dukker projektet pludseligt op i portef\u00f8ljestyringens synsfelt, n\u00e5r det n\u00e6rmer sig afslutningsdatoen.<\/h6>\n\n\n\n Og nu f\u00e5r folk i projektet pludseligt travlt. Der skal pudses af, s\u00e6ttes p\u00e5 plads, beskrives og forklares. Lige om lidt skal I nemlig op til portef\u00f8ljestyringen, hvor alt gerne skal fremst\u00e5 snorlige. Eller i hvert fald som om, det ikke er jeres skyld, hvis det ikke k\u00f8rer p\u00e5 skinner. Det kr\u00e6ver b\u00e5de ressourcer for jer, der arbejder p\u00e5 projektet, og jer, der sidder med portef\u00f8ljestyringen og skal kontrollere, hvad der er sket. Og det er endda p\u00e5 et tidspunkt, hvor det er alt for sent at g\u00f8re en forskel. I spilder med andre ord ressourcer, som kunne v\u00e6re bedre brugt p\u00e5 andre tidspunkter i forl\u00f8bet. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Undg\u00e5 ubehagelige overraskelser med LPM<\/h6>\n\n\n\n Endnu engang er det MVP-tilgangen, der bliver den helt store gamechanger. Den eliminerer nemlig den typiske panik f\u00f8r lukketid. I ved jo allerede fra MVP\u2019en, om jeres arbejde vil b\u00e6re frugt. Dertil kommer, at jeres initiativer nedbrydes i korte iterationer, der er synkroniseret p\u00e5 tv\u00e6rs af teams. Det g\u00f8r, at portef\u00f8ljestyringen har en fuld status sidst i hver iteration. Igen handler lean portef\u00f8ljestyring om at tage f.eks. panik for lukketid og fordele det ud i sm\u00e5 doser over hele projektets levetid. P\u00e5 den m\u00e5de sikrer I at bruge ressourcerne der, hvor de giver mest fremadrettet effekt. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
I bruger lean portef\u00f8ljestyring, n\u00e5r I:<\/h6>\n\n\n\n\neksekverer i iterationer<\/li>\n\n\n\n synkroniserer iterationer p\u00e5 tv\u00e6rs af teams<\/li>\n\n\n\n har synlige m\u00e5ltal for portef\u00f8ljen der er maks \u00e9n iteration gamle<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n<\/div>\n\n\n\n
Bensp\u00e6nd 4: “Det er ikke min jobbeskrivelse”<\/h5>\n\n\n\nS\u00e5 er der jo lige det med gevinsterne. Kan I huske den business case, I brugte s\u00e5 mange kr\u00e6fter p\u00e5 f\u00f8r projektet godkendtes?<\/h6>\n\n\n\n Nu er projektet afsluttet og gevinsterne skal realiseres \u2013 den altoverskyggende hovedpine i mangen en traditionel portef\u00f8ljestyring. Forbavsende mange PMO\u2019er har p\u00e5 en eller anden m\u00e5de f\u00e5et skrevet gevinstrealisering ud af deres jobbeskrivelse. Og d\u00e9t p\u00e5 trods af, at det er hele portef\u00f8ljens eksistensberettigelse. Indtil I tager fat her, er alt andet rent ud sagt pseudoarbejde. <\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Gevinstrealiseringen er udgangspunktet i LPM<\/h6>\n\n\n\n Med en lean tilgang starter I altid med at fokusere p\u00e5 sidste led i v\u00e6rdik\u00e6den og arbejder jer s\u00e5 tilbage derfra. For i sidste ende giver det jo ikke mening at bruge masser af kr\u00e6fter p\u00e5 at kvalificere projekter, hvis I slet ikke bruger kr\u00e6fter p\u00e5 selve gevinstrealiseringen. Fokus\u00e9r p\u00e5 at f\u00e5 gevinster ud af det arbejde, I har lavet, og lad portef\u00f8ljestyringen i de tidligere dele af v\u00e6rdik\u00e6den dikteres af behov fra gevinstrealiseringen.<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
I bruger lean portef\u00f8ljestyring, n\u00e5r I:<\/h6>\n\n\n\n\nrealiserer gevinster som del af selve projektet<\/li>\n\n\n\n fokuserer p\u00e5 gevinstrealisering og prioriterer det over andet arbejde<\/li>\n\n\n\n ikke starter nye projekter, f\u00f8r I er f\u00e6rdige med gevinstrealisering p\u00e5 eksisterende<\/li>\n<\/ul>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Er der knas i portef\u00f8ljestyringen? Kom bensp\u00e6nd og uhensigtsm\u00e6ssig kontrol til livs med Lean Portfolio Management. Traditionel portef\u00f8ljestyring med \u00e5rshjul og projekter er ofte pr\u00e6get af massiv kontrol ned p\u00e5 detaljeniveau i de tidlige faser af et projekts livscyklus. Til geng\u00e6ld er der meget lidt kontrol i gennemf\u00f8relsen, en kort periode af kontrol ved afslutning, og til sidst totalt frav\u00e6r […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":5908,"parent":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34,48],"tags":[],"samlet-kategori":[181,194],"yoast_head":"\n
Er der bensp\u00e6nd til jeres portef\u00f8ljestyring? - emagine courses<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n