{"id":6110,"date":"2021-11-17T13:32:12","date_gmt":"2021-11-17T12:32:12","guid":{"rendered":"http:\/\/courses.emagine.dk\/dk\/?p=6110"},"modified":"2023-03-12T10:24:56","modified_gmt":"2023-03-12T09:24:56","slug":"losning-til-naeste-generation-digital-post","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/courses.emagine.dk\/dk\/losning-til-naeste-generation-digital-post\/","title":{"rendered":"Kom sikkert i gang med N\u00e6ste generation Digital Post"},"content":{"rendered":"\n

I november 2021 lancerer Digitaliseringsstyrelsen en ny l\u00f8sning til Digital Post<\/a>. Grundideen er den samme som tidligere og mulighederne er i det store hele de samme – plus lidt til. Men hvor stiller det jer som myndighed? Hvilke valg skal de foretage, og hvilke muligheder kan de gribe i processen?<\/h4>\n\n\n\n

Digital Post blev i \u00e5rene 2013 og 2014 obligatorisk for virksomheder og borgere. Det kr\u00e6vede en omfattende oml\u00e6gning af systemer og arbejdsgange \u2013 og for mange myndigheder var det en h\u00e5rd t\u00f8rn. L\u00e6ren var, at det er sv\u00e6rt at f\u00e5 overblikket, og at dj\u00e6velen (som ofte) er i detaljen. Kommunikation med borger og virksomheder er en alvorlig sag, og det kan have alvorlige konsekvenser, hvis den Digitale Post ikke kommer frem. Og netop den risiko er markant st\u00f8rre denne gang end sidst.<\/p>\n\n\n\n

Efter den sidste succesfulde oml\u00e6gning til Digital Post er brug af fysiske breve ikke p\u00e5 samme m\u00e5de en gangbar plan B. Digital Post er nemlig blevet almindeligt accepteret \u2013 ja ligefrem et f\u00f8rste valg blandt mange borgere og virksomheder.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder, at alle myndigheder st\u00e5r over for en beslutning om, hvordan opgaven skal l\u00f8ses. Skal der etableres et st\u00f8rre tv\u00e6rg\u00e5ende projekt, eller er det en opgave, der let kan h\u00e5ndteres af it-driftsafdelingen og af myndighedens systemleverand\u00f8rer?<\/p>\n\n\n\n

Der findes naturligvis ikke \u00e9t klart svar p\u00e5 dette sp\u00f8rgsm\u00e5l. Det afh\u00e6nger af situationen i dag \u2013 og af jeres ambitionsniveau hvad ang\u00e5r digital kommunikation. En sikker overgang til den nye l\u00f8sning er under alle omst\u00e6ndigheder et must \u2013 og jeres valg af strategi b\u00f8r baseres p\u00e5 en afvejning af gevinster og risici.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
Den nye l\u00f8sning \u2013 kort fortalt<\/strong><\/h5>\n\n\n\n

Det \u201dnye\u201d i l\u00f8sningen er grundl\u00e6ggende, at den udvikles og ejes af det offentlige og ikke er baseret p\u00e5 e-Boks-l\u00f8sningen. Det betyder bl.a., at system-integrationerne \u00e6ndres, s\u00e5 de ikke l\u00e6ngere afspejler e-Boks-logik, at data om fx kontaktmuligheder kan l\u00f8srives, og at der er funktionalitet fra den private del af e-Boks-l\u00f8sningen, der udg\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Med det offentlige ejerskab f\u00f8lger ogs\u00e5 en anden betalingsmodel og bedre muligheder for kommunikation mellem myndigheder. Det er slut med \u201ddigital porto\u201d for at sende meddelelser og myndigheder kan nu frit bruge l\u00f8sningen. Det betyder, at hensynet til en god og modtagerorienteret kommunikation kan s\u00e6ttes i centrum, uanset om I kommunikerer med borgere, virksomheder eller andre myndigheder.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
Overgang til den nye l\u00f8sning<\/strong><\/h5>\n\n\n\n

Digitaliseringsstyrelsen<\/a> har igangsat et tv\u00e6rg\u00e5ende implementeringsprojekt for alle myndigheder, og der er udarbejdet kompetente st\u00f8ttev\u00e6rkt\u00f8jer, vejledninger og netv\u00e6rksfora. Som led heri skal alle myndigheder indmelde en kontaktperson og I f\u00e5r adgang til et system, der giver overblik over de opgaver, der skal udf\u00f8res.<\/p>\n\n\n\n

Inden november 2021 er der krav om, at alle offentlige myndigheder, der anvender digital post:<\/p>\n\n\n\n