{"id":6046,"date":"2021-11-11T13:44:07","date_gmt":"2021-11-11T12:44:07","guid":{"rendered":"http:\/\/courses.emagine.dk\/dk\/?p=6046"},"modified":"2023-07-11T10:59:59","modified_gmt":"2023-07-11T08:59:59","slug":"6-ting-du-skal-vide-inden-du-afholder-online-pi-planning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/courses.emagine.dk\/dk\/6-ting-du-skal-vide-inden-du-afholder-online-pi-planning\/","title":{"rendered":"6 ting du skal vide, inden du afholder online PI Planning event"},"content":{"rendered":"\n
Det online PI Planning event bliver aldrig som det analoge. Og m\u00e5ske slet ikke, n\u00e5r det handler om at samle 50-150 mennesker virtuelt. Men det betyder ikke, at du ikke kan skabe samme v\u00e6rdi online, som du kan fysisk \u2013 eller m\u00e5ske endda mere! Du skal bare kende til udfordringerne, og hvordan du tilpasser dit event til dem.<\/h5>\n\n\n\n

Hverdagen kan blive vendt p\u00e5 hovedet overnight. Det erfarede det meste af Danmark onsdag 11. marts 2020, da statsministeren lukkede landet ned som f\u00f8lge af COVID-19. Og selvom mange moderne arbejdspladser heldigvis kan forlade sig p\u00e5 fjernarbejde, kan events som PI Planning og andre st\u00f8rre n\u00f8glearrangementer lide stort under forsamlingsforbud, smittek\u00e6der og lukkede landegr\u00e6nser. Det l\u00e6rte de to RTE\u2019er Will Coffey og Nina Budde Hansen fra \u00d8rsted p\u00e5 den h\u00e5rde m\u00e5de, da de med 2 dages varsel m\u00e5tte oml\u00e6gge deres PI Planning events fra fysiske til virtuelle. P\u00e5 webinaret \u201cErfaringer med online SAFe\u00ae PI Planning<\/a>\u201d den 26. marts tog vores konsulent Jonas H\u00f6gstrand<\/a> en snak med dem om de 6 vigtigste l\u00e6ringer fra f\u00f8rste m\u00e5ned af landets lockdown.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
1. V\u00e6rkt\u00f8jerne skal v\u00e6re p\u00e5 plads<\/h5>\n\n\n\n
Whiteboards, post-its og flipovers er erstattet med pixels p\u00e5 en sk\u00e6rm.<\/h6>\n\n\n\n

Og det kan nemt s\u00e6tte en stopper for str\u00f8mmen af input og id\u00e9er fra teammedlemmerne. Derfor skal du som RTE have helt styr p\u00e5, hvilke virtuelle v\u00e6rkt\u00f8jer I skal bruge og hvorn\u00e5r. Bliv fortrolig med online workshop v\u00e6rkt\u00f8jer som Miro<\/a> og Mentimeter<\/a>. Brug Sli.do<\/a> eller Kahoot<\/a> til at engagere og sikre l\u00f8bende feedback. Og s\u00f8rg for at alle er godt inde i at bruge det agile planl\u00e6gningsv\u00e6rkt\u00f8j I har valgt i ARTen, f.eks. Azure DevOps<\/a> eller Jira.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
2. Den individuelle forberedelse skal prioriteres<\/h5>\n\n\n\n
Der er ikke noget med bare \u201cat m\u00f8de op\u201d til et online event.<\/h6>\n\n\n\n

Alle deltagere har et ansvar for, at eventen spiller. Forbered dem p\u00e5, at de skal have kablet internetforbindelse, st\u00e5 for egen forplejning og at str\u00f8mforsyningen skal side i stikket. Det kr\u00e6ver lidt mere praktisk forberedelse for den enkelte, men det er n\u00f8dvendigt for at f\u00e5 et gnidningsfrit forl\u00f8b uden knas p\u00e5 forbindelsen eller ufrivillige blackouts.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
3. L\u00e6g en omfattende plan, og kommunik\u00e9r den ud<\/h5>\n\n\n\n
Det kr\u00e6ver n\u00f8je koordination at facilitere hundredevis af mennesker virtuelt.<\/h6>\n\n\n\n

S\u00f8rg derfor for at lave en omfattende plan for, hvorn\u00e5r I er i et f\u00e6lles m\u00f8derum, og hvorn\u00e5r de enkelte teams skal ud i breakout rooms. V\u00e6r desuden god til at kommunikere ud, hvorn\u00e5r ART-medlemmerne og business owners bes\u00f8ger hvilke teams i de enkelte breakout rooms.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
4. Online giver st\u00f8rre tilg\u00e6ngelighed og bedre forst\u00e5else<\/h5>\n\n\n\n
Selvom afstanden til hinanden er st\u00f8rre, kan online PI Planning events bringe det faglige indhold t\u00e6ttere p\u00e5 den enkelte deltager.<\/h6>\n\n\n\n

F\u00f8rst og fremmest har alle lige vilk\u00e5r for at deltage, og de individuelle forberedelser sikrer fokuseret, effektiv og uforstyrret PI Planning. Hos \u00d8rsted meldte deltagerne tilbage, at de fandt Program Board langt mere tilg\u00e6ngeligt online, og at de dermed fik en bedre forst\u00e5else af helheden.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
5. Det uformelle bliver udfordret<\/h5>\n\n\n\n
Det effektive og fokuserede arbejde kan desv\u00e6rre v\u00e6re p\u00e5 bekostning af den sociale interaktion.<\/h6>\n\n\n\n

Dette er et vilk\u00e5r p\u00e5 alle virtuelle sammenkomster, men s\u00e6rligt p\u00e5 et planl\u00e6gningsevent er det farligt, hvis den uformelle dialog g\u00e5r tabt. Som RTE er det derfor vigtigt at tilrettel\u00e6gge sm\u00e5 gimmicks som afstemninger, lege m.m., der kan sikre et afslappet og uformelt isl\u00e6t p\u00e5 eventen.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
6. Attituden er alt!<\/h5>\n\n\n\n
En af de st\u00f8rste indsigter var, hvor meget den rette indstilling har at sige<\/h6>\n\n\n\n

En af de st\u00f8rste indsigter var, hvor meget den rette indstilling har at sige. Selvom opgaven kan virke uoverskuelig, s\u00e5 er det vigtigt, at alle deltagerne ved, at det selvf\u00f8lgelig kan lade sig g\u00f8re. Det handler bare om at finde ud af hvordan. Her er en ekstra mental \u00f8velse for dig som facilitator at acceptere, at du ikke kan have kontrol over det hele. N\u00e5r 100 mennesker tjekker ind fra 100 forskellige lokationer, vil der ske uventede ting. Accept\u00e9r dem.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
Se eller gense webinaret her<\/h5>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 endnu flere indsigter og tips fra eksperterne selv, n\u00e5r du ser eller genser webinaret Erfaringer med online SAFe\u00ae PI planning:<\/p>\n\n\n\n

\n