{"id":4748,"date":"2021-09-13T14:18:42","date_gmt":"2021-09-13T12:18:42","guid":{"rendered":"http:\/\/10.10.10.220\/?p=4748"},"modified":"2023-06-14T15:13:21","modified_gmt":"2023-06-14T13:13:21","slug":"e-learning-mobile-learning-eller-klasserum","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/courses.emagine.dk\/dk\/e-learning-mobile-learning-eller-klasserum\/","title":{"rendered":"E-learning, mobile learning eller klasserum?"},"content":{"rendered":"\n
I dag benyttes mange forskellige kommunikationsredskaber for at \u00f8ge indl\u00e6ringen, i form af videoeer, indlejrede quizzer, youtube klips, animerede case scenarier m.fl.<\/p>\n\n\n\n
Mobile leasing l\u00f8fter tilg\u00e6ngeligheden af viden og muligheden for l\u00e6ring og interaktion p\u00e5 tv\u00e6rs af kontekster til netop d\u00e9r, hvor personen befinder sig. Dermed udnytter mobile learning en vifte af de muligheder, som dagens mobile teknologier muligg\u00f8r, for at underst\u00f8tte kursusdeltageren f\u00f8r, under og efter uddannelsen.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e5r du v\u00e6lger et kompetenceforl\u00f8b indenfor eksempelvist projektstyring, er det vigtigt at overveje en r\u00e6kke ting:<\/p>\n\n\n\n
I de f\u00f8lgende afsnit vil vi beskrive de omst\u00e6ndigheder, hvor Peak anbefaler de forskellige typer af tr\u00e6ning i forhold til kompetencel\u00f8ft af projektledere og projektorganisationen.<\/p>\n\n\n\n
Forskning viser, at for at sikre den h\u00f8jest mulige forankring af viden, skal der v\u00e6re langt st\u00f8rre fokus p\u00e5, hvad der skal ske f\u00f8r selve kurset og ikke mindst, hvordan vi oms\u00e6tter l\u00e6ringen til praksis efter kurset. Fordelingen p\u00e5 indsatsen b\u00f8r i f\u00f8lge Robert Brinkerhoff ligge p\u00e5 40 % f\u00f8r 20 % under og 40 % efter et kursus.<\/p>\n\n\n\n
De st\u00f8rste fordele ved E-l\u00e6ring er, at deltagerne kan l\u00e6re, n\u00e5r det er belejligt og beh\u00f8ver derfor ikke at v\u00e6re v\u00e6k fra kontoret for at deltage i klasseundervisning. Det er vores erfaring, at E-l\u00e6ringsmodulerne skal sikre en variation i l\u00e6ringsmilj\u00f8et, hvor deltagerne veksler mellem at l\u00e6se teori, anvendelseseksempler og gennem tests tvinges til at reflektere.<\/p>\n\n\n\n
E-l\u00e6ringsmodulerne b\u00f8r v\u00e6re relativt korte og tilrettelagte, s\u00e5 deltageren kan bruge korte tidsintervaller, n\u00e5r de er til r\u00e5dighed i arbejdstiden eller i deres egen tid.<\/p>\n\n\n\n
Denne l\u00f8sning er mest velegnet til virksomhedsspecifikke uddannelsesforl\u00f8b, hvor en f\u00e6lles projektmodel (skal) anvendes konsistent i virksomheden. Peak kan anbefale E-learning til medarbejdere, der interagerer indenfor en projektkontekst
(projektdeltagere, udviklere, tester), og som har brug for at forst\u00e5 virksomhedens projektsprog og projekt metode.<\/p>\n\n\n\n
Peak kan ikke generelt anbefale E-learning l\u00f8sninger, hvor der er fokus p\u00e5 anvendelse og skalering, da deltagerne ikke her f\u00e5r mulighed for at diskutere egne erfaringer med andre samt med sparring fra underviseren \u2013 alt sammen i et uformelt og fortroligt forum.<\/p>\n\n\n\n
Blended learning er koblingen mellem klasserumsbaseret undervisning samt elektronisk underst\u00f8ttelse i forberedelsesfasen og under kurset. Her vil deltagerne typisk f\u00e5 adgang til et online forum, hvor de kan stille sp\u00f8rgsm\u00e5l til deres tr\u00e6ner og slutte sig til diskussioner om de forskellige projektrelaterede emner efter eget valg.<\/p>\n\n\n\n
Deltagere kan benytte E-learning moduler eller lignende elektronisk forberedelse, typisk med fokus p\u00e5 udvalgte teoretiske dele af pensum, med sigte p\u00e5 at forkorte antallet af klasserumsdage.<\/p>\n\n\n\n
I blended learning holdes der fast i klasserumstr\u00e6ning, s\u00e5 deltagerne f\u00e5r mulighed for at m\u00f8de kolleger\/ligesindede og udveksle erfaringer og synspunkter, dog fordi E-learning typisk har til fordel at korte uddannelsesforl\u00f8bet ned, vil man her kun i begr\u00e6nset udstr\u00e6kning have tid til at inddrage eksempler fra det virkelige liv og diskutere praktiske anvendelse.<\/p>\n\n\n\n
Efter kurset vil deltagerne stadig v\u00e6re i stand til at bruge et online forum erfaringsudveksling, eventuelt underst\u00f8ttet med underviseren eller en anden r\u00e5dgiver.<\/p>\n\n\n\n
Peak anbefaler blended learning til virksomheder, der har behov for hurtigt at f\u00e5 l\u00f8ftet kompetenceniveauet iblandt projektledere, som kun har begr\u00e6nset mulighed for at tr\u00e6kke projektlederne ud af dagens dagligdag. Et alternativ kan v\u00e6re, at planl\u00e6gge tr\u00e6ningen henover en weekend.<\/p>\n\n\n\n
Mobile learning kan benytte sig af E-learning moduler, andre former for elektronisk forberedelse s\u00e5som online adgang til forberedelsesmaterialer, artikler og quizzer samt online diskussionsforum. Mobile learning platformen er bygget op s\u00e5ledes, at det er muligt for deltageren at forberede sig, reflektere og indg\u00e5 i dialog, uanset hvilket mobilt redskab der st\u00e5r til r\u00e5dighed.<\/p>\n\n\n\n
Med mobile learning kan man st\u00f8tte deltageren f\u00f8r, under og efter uddannelse, og her er v\u00e6gten is\u00e6r lagt p\u00e5 den effektive underst\u00f8ttelse af forberedelse, indl\u00e6ring og forankringen af den nye viden. Ved at underst\u00f8tte forberedelsen elektronisk med en r\u00e6kke forskellige tilgange, sikres det i h\u00f8jere grad at den enkeltes l\u00e6ringsstil rammes, og dermed \u00f8ges sandsynligheden for at alle deltagerne m\u00f8der velforberedte op til klasserumstr\u00e6ning.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e5ledes bliver der mere tid i klasserummet til at deltagerne kan erfaringsudveksle, og hvor underviseren kan inddrage eksempler, tale om skalering og praktisk anvendelse.<\/p>\n\n\n\n
Hvis uddannelsesforl\u00f8bet har til form\u00e5l at fremme et t\u00e6ttere samarbejde afdelingerne imellem og samtidig sikre, at deltagerne f\u00e5r mest muligt ud af uddannelsen, s\u00e5 anbefales det at kombinere mobile learning og normal klasselokale undervisning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Igennem de seneste fem \u00e5r har E-learning v\u00e6ret afl\u00f8seren for computer-based-training og komplementeres nu selv af mobile learning. E-learning I dag benyttes mange forskellige kommunikationsredskaber for at \u00f8ge indl\u00e6ringen, i form af videoeer, indlejrede quizzer, youtube klips, animerede case scenarier m.fl. Mobile learning Mobile leasing l\u00f8fter tilg\u00e6ngeligheden af viden og muligheden for l\u00e6ring og interaktion […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":2734,"parent":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[50],"tags":[],"samlet-kategori":[185,196,201],"yoast_head":"\n