P3O® Foundation - emagine courses

P3O® Foundation

p3O
P3O_ATO logo 2018
Dette kursus giver dig viden om tilgange og praktiske værktøjer samt rådgivning om etablering af en effektiv funktion til support, kvalitetssikring og strategisk planlægning i en organisation. Kurset er baseret på den anerkendte best practice vejledning “Portfolio, Programme and Project Offices – P3O” for organisationer, der ønsker at styrke realiseringen af deres strategiske målsætninger. Kurset vil sætte dig i stand til at definere en supportstruktur og vurdere din organisations P3O modenhed.

P3O® Foundation

• Kende forskellige tilgange til forandringsledelse, som benyttes i organisationer – herunder program-, projekt- og risikostyring
• Opnå indblik i samspillet mellem den forretningsmæssige drift og forandringsprocesser samt hvordan disse kan bidrage til at realisere strategiske målsætninger
• Opnå kendskab til den overordnede model for support-, kvalitetssikrings- og governance-strukturer samt faktorer til skalering af et P3O-”kontor”
• Forstå hvordan en organisations P3O modenhed indvirker på implementeringen eller optimeringen af en P3O funktion
• Forstå best practice tilgange til de support- og kvalitetsaktiviteter, der varetages af P3O’er samt hvordan P3O’er kan bidrage til at realisere værdien af de forretningsmæssige forandringer
• Forberede og bestå P3O Foundation eksamen.
Med dette kursus vil du blive i stand til at udvikle strategier til at håndtere de spørgsmål, der ofte udfordrer ledere og medarbejdere, der er involveret i styringen af såvel driften som forandringsprocesser i en organisation:  ”Er det de rette forandringer, vi foretager?”; ”hvad er det forretningsmæssige udbytte af forandringerne?” og ”gennemfører vi forandringerne på en god og vellykket måde?”.
Kurset er relevant for dig, der har ledelsesmæssigt ansvar for din organisations initiativer til forandring. Du deltager i organisationens strategiske/forretningsmæssige planlægning, porteføljeledelse eller øverste ledelse. Du kan også have fordel af kurset som leder eller medarbejder i et program- eller projektkontor.
Du vil modtage P3O e-bogen og et forberedelseshæfte med øvelser ca. 3 uger inden kursus-start. Forberedelseshæftet består af opgaver og henvisninger til de sider, du bør læse i e-bogen. Vi anbefaler, at du bruger 15-20 timer på at gennemgå forberedelseshæftet inden kurset. 
Kurset afholdes som et 3-dages intensivt kursus uden overnatning. Kurset forløber alle dage kl. 09:00-16:00. Du skal være opmærksom på, at der vil være aftenarbejde på kurset. Som deltager forventes det, at du bidrager aktivt under kurset, hvor der veksles mellem praktiske øvelser og gennemgang af teori.Efter endt kursus, kan du booke din eksamen via din eksamensvoucher. Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at du har gennemført kurset. Det er ikke muligt at tage eksamen i forlængelse af sidste kursusdag, da Peak Consulting Group ikke kan tilbyde at stille et eksamenslokale til rådighed.

Eksamen består af 75 multiple choice spørgsmål hvoraf de 5 er prøvespørgsmål og ikke tæller med i den samlede score. For at bestå skal du have 35 af de resterende 70 spørgsmål rigtigt besvaret.
Du kan downloade dit certifikat direkte hos PeopleCert ca. 3 arbejdsdage efter gennemført eksamen. 
• Styre forretningen; forandre forretningen; organisatoriske tilgange til forandring via portefølje-, program- og projektledelse. Styring af forretningsmæssige forandringer i forhold til drift og stabil produktion
• Komponenter i portefølje- program- og projektkontorer. En overordnet model for en P3O-organisation. Forskellige måder at implementere P3O komponenter med henblik på at realisere værdi
• Business Casen for et P3O; hvorfor gøre tingene anderledes – hvordan sælger vi ideen? Hvordan en vellykket implementering af P3O tilfører værdi til organisationen. Forskellige interessenters og brugeres interesser i P3O ydelser. Principper for måling af P3Oers præstationer og udviklingen af relevante KPIer
• Design og tilpasning af dit P3O; oprettelse af et P3O samt faktorer, du bør overveje, når du designer din egen ”model”. Organisatoriske styringselementer – rapportering, ejerskab og organisatorisk placering af et P3O
• Implementering af et P3O; implementering af P3O som et program; kerneaktiviteter; anvendelse af et ”Blueprint”. Vejledning om oprettelse af midlertidige P3Oer (f.eks. for selvstændige programmer eller projekter)
• Best practice værktøjer og teknikker; værktøjer til at sikre og understøtte, at et P3O bidrager til samarbejde og organisatorisk integration. Management dashboards, videnledelse og forretningens procesdiagrammer
• Organisation; ansvarsområder, roller og styringselementer for et effektivt P3O; undersøge hvilke roller, der er behov for; ledelse samt faglige og administrative roller. Definering af centrale leder-, fag-, og administrative roller; færdigheder og kompetencer
Vore undervisere bruger en stor del af deres tid på at rådgive eller assistere i forbindelse med projekt, program og porteføljestyring. De har en bred erfaring koblet med dyb faglig og teoretisk ballast. Undervisere og materiale er akkrediteret af eksamensinstituttet.
Kurset afholdes på engelsk og med engelsk underviser. Materiale og eksamen forefindes kun på engelsk.
• Den officielle P3O e-bog: Portfolio, Programme and Project Offices – P3O
• P3O Forberedelseshæfte
• Fyldestgørende kursusmateriale, der kan bruges som opslagsværk efter kurset
• Frokost, the og kaffe under kurset

Ønsker du at tilkøbe en fysisk bog, er du velkommen til at skrive til [email protected]
No data was found
p3O manual

Ønsker du at købe en bog, er du velkommen til at skrive til [email protected]

Oplys venligst faktureringsoplysninger samt den ønskede leveringsadresse ved bestilling.

P3o bog

Det får du i manualen
  • Styre forretningen; forandre forretningen; organisatoriske tilgange til forandring via portefølje-, program- og projektledelse. Styring af forretningsmæssige forandringer i forhold til drift og stabil produktion
  • Komponenter i portefølje- program- og projektkontorer. En overordnet model for en P3O-organisation. Forskellige måder at implementere P3O komponenter med henblik på at realisere værdi
  • Business Casen for et P3O; hvorfor gøre tingene anderledes – hvordan sælger vi ideen? Hvordan en vellykket implementering af P3O tilfører værdi til organisationen. Forskellige interessenters og brugeres interesser i P3O ydelser. Principper for måling af P3Oers præstationer og udviklingen af relevante KPIer
  • Design og tilpasning af dit P3O; oprettelse af et P3O samt faktorer, du bør overveje, når du designer din egen ”model”. Organisatoriske styringselementer – rapportering, ejerskab og organisatorisk placering af et P3O
  • Implementering af et P3O; implementering af P3O som et program; kerneaktiviteter; anvendelse af et ”Blueprint”. Vejledning om oprettelse af midlertidige P3Oer (f.eks. for selvstændige programmer eller projekter)
  • Best practice værktøjer og teknikker; værktøjer til at sikre og understøtte, at et P3O bidrager til samarbejde og organisatorisk integration. Management dashboards, videnledelse og forretningens procesdiagrammer
  • Organisation; ansvarsområder, roller og styringselementer for et effektivt P3O; undersøge hvilke roller, der er behov for; ledelse samt faglige og administrative roller. Definering af centrale leder-, fag-, og administrative roller; færdigheder og kompetencer

PRINCE2 Foundation

Kurset gav en rigtig god indflyvning til PRINCE2-universet, der klædte os bedre på til at strukturere projekter af forskellig karakter. Jeg har fået en langt bedre forståelse for, hvordan gode projekter kan styres. Ofte er man så fokuseret på at nå i mål med projekterne, at man glemmer at tænke mere holistisk fra start. Underviseren har rigtig dygtigt vist, hvorfor det er en forudsætning for at lykkes med gode projekter, at projekter planlægges. 

Kenneth Hjorth-Hansen, PRINCE2 Foundation

PRINCE2 Foundation

I can say with confidence that my expectations were met and I am happy with my decision to take the course. In terms of key takeaways from the course, for me this would be the fact that PRINCE2® can be tailored to suit any project, which will help me in managing all my future projects more efficiently. The facilitation of the course was perfectly executed by Peak Consulting Group and the overall course experience was just great! 

Edi Simeonov Boyanov

PRINCE2 Foundation

 

Kurset levede bestemt op til mine forventninger. I løbet af de 3 dage fik vi et godt indblik i det basale i PRINCE2 metode, samt havde tid til at diskutere, hvordan dette kunne sættes i kontekst ift. erfaringer eller udfordringer vi som deltagere stod overfor. Der var bestemt ingen tvivl om, hvor meget erfaring underviseren har med projektledelse og brugen af PRINCE2, hvilket betød at man altid følte sig i meget trygge hænder.

Sandra Villumsen, PRINCE2 Foundation

PRINCE2 Foundation

Kursusdagene var som forventet intense og alle trådene fra det forberedte selvstudie blev bundet godt sammen i et samlet overblik.

Dagene var supergodt orkestreret af underviseren, der balancerede fint mellem teori, øvelser og egne erfaringer. Og hun var rigtig god til at fremhæve de væsentlige pointer.

PRINCE2 frameworket har skærpet min forståelse for hvilke overvejelser, man bør gøre sig om temaer og processer undervejs i et projektforløb, og jeg har allerede brugt min nye viden til at få adresseret nogle emner i et igangværende projekt.

Albert Balestra, PRINCE2

PRINCE2 Agile® Practitioner

Kurset gav mig evnen og redskaberne til at vurdere, i hvor høj grad projektorganisationen og projektet var egnet og parat til at arbejde agilt, og hvilke risici der følger med ved et agilt mindset.

Jeg fik en konkret værktøjskasse med metoder og principper at tage med hjem og anvende i dagligdagen som projektleder.  Det er en kæmpe hjælp i hverdagen når der skal brobygges imellem ledelsens forventninger og målsætninger med projektteamet arbejdsmetoder og performance.

Lars Lomholt, PRINCE2 Agile

Det er altid skønt at lære noget nyt, og sidste uge var ingen undtagelse! Her stod programmet på tre dages intensivt kursus, ledet af Peak Consulting Group og afsluttet med en PRINCE2®-certificering.

Nu glæder jeg mig til at bruge min nye indsigt i projektledelsens Best Practice til at gøre en forskel i mit frivillige virke hos AXIS, og ikke mindst skabe værdi for min kommende arbejdsgiver!

Pia Sørensen, PRINCE2®

Tak for - Et RIGTIG godt forløb – både med indhold og også de to evalueringer, som KRÆVER noget og GIVER noget.

Lars Berg Møller, Projektledelse

De sidste par dage har været intensive, lærerige og spændende med Peak Consulting Group, hvor Jesper Vilstrup har sørget for inspirerende undervisning. Jeg er glad for, at jeg nu er certificeret i Prince2 Foundation - projektledelse og glæder mig til at anvende mine nye tilegnede metoder i den virkelige verden.

Salli König, PRINCE2

Faglig dygtig underviser der var god til at forklare og formidle indholdet. God balance mellem teori og gruppearbejde.

Anja Hansen, Generel projektledelse

Lone er utrolig struktureret og god og tålmodig i forhold til at svare på spørgsmål.

Christine Larsen, PRINCE2

Mød vores undervisere

Lignende kurser

Firmaer der har taget vores kurser

Tilmelding til Årets Projektdag 11.-12. maj 2023

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik og handelsbetingelser

Hvis du har problemer eller spørgsmål til tilmelding, så skriv til [email protected]