Svaret på det spørgsmål er desværre ikke så lige til. Udover at stille sig selv det åbenlyse spørgsmål om hvad business casen indebærer, er det vigtigt at finde ud af, hvilken modenhed projektorganisationen har, da det er vigtigt at matche projektorganisationens modenhed og ambitioner med et PPM system.
Man ved med alle værktøjer at ca. 70 % af implementeringerne fejler på grund af en dårlig business case samt mangel på understøttende processer til værtøjerne.
Langt størstedelen af de PPM systemer, der eksisterer, kræver at virksomheder har en modenhed på 3 eller højere. En virksomhed med modenhed 2, kan IKKE modenhedsmæssigt løfte sig på den relativt korte tid det tager at implementere værktøjet. Det skyldes de standardprocesser, som produkterne kommer med, og de informationer/data som værktøjet forventer at få indrapporteret.
Kan du besvare spørgsmålene?
ligger der en klar business case udarbejdet per service som PPM systemet understøtter, og er de positive?
Hav tydelige og afstemte KPI’er for implementeringen og sørg for at du har en let måde at måle fremdriften på. Dette skaber fokus på forankring og anvendelse.
Opstil business casen for et PPM system med udgangspunkt i de projekt- og portefølje services som værktøjet bidrager til, og opstil en business case per service. For eksempel:
Man ved med alle værktøjer at ca. 70 % af implementeringerne fejler på grund af en dårlig business case samt mangel på understøttende processer til værtøjerne
Sydhavnsgade 16, 2
2450 København SV
Danmark
© 2001-2023 emagine. All Rights Reserved.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik og handelsbetingelser
Hvis du har problemer eller spørgsmål til tilmelding, så skriv til [email protected]